novinky

Chce to odvahu.

 

Můžeme se vzdělávat, chodit na kurzy, poslouchat CD-čka a číst si kartičky nebo učebnice.

 

Dokonce se můžeme na hodině bavit s učitelem anglicky…….. ale když máme ukázat naše znalosti v praxi, tak raději utečeme.

 

Například. Jste na oslavě a někdo si tam přivede známého, který nemluví česky. Vy studujete angličtinu třeba několik let a chtěli byste se pobavit s tím dotyčným anglicky.

 

Rozbuší se vám srdce a my dostanete strach.

 

No ca co? Tak máme strach. Kdo ho občas nemá….

Tak budeme chvíli mluvit ve strachu. Stejně to potrvá jen pár vteřin, maximálně pár minut.

 

Jakmile začneme, strach pomalu ustoupí. Když budeme mluvit anglicky s příjemným člověkem, není se čeho bát. On nebo ona bude rád, že se s ním bavíme.

 

Ale bez odvahy a silné vůle to nepůjde. Pokud necháme strach, aby vyhrál, tak jsme zbabělci a lenoši. A to my přeci nejsme, že?

 

Každý si tím musí projít….já, vy, každý nějak jinak, ale bez trochu kuráže to nepůjde.

 

Přeci nechcete být na sebe naštvaní, že jste se neovážili a vzdali jste to.

 

Přitom stačí začít jednoduchým, “Hello.”

Nebo se zeptat, “How are you?” nebo “Where are you from?

 

To známe dobře.

 

Takže jen do toho a držím vám palce.

 

 

Photo by Vonecia Carswell on Unsplash 

Celý článek

Jak vyřešit porozumění v angličtině a být schopen zpět odpovědět anglicky?

Jak vyřešit porozumění v angličtině a být schopen zpět odpovědět anglicky?

 

 

Hodně lidí řeší v angličtině dva problémy:

 

1. Jak porozumět, když na nás někdo mluví

2. Jak odpovědět na otázku.

 

Chápu. Sám jsem s těmito problémy zápasil. 

 

Souvisí to se znalostí slovíček, nebo-li jakou slovní zásobu máme. S malou slovní zásobou budeme rozumět jen omezeně. S větší slovní zásobou budeme rozumět více. Můžeme říct, že naše míra porozumění je úměrná velikosti slovní zásoby, kterou ovládáme.

 

Pak budeme také schopni anglicky odpovědět na otázku.

 

Tedy, jakýkoli efektivní způsob, kterým se nám podaří navyšovat naší slovní zásobu, je pro nás dobrý a měli bychom se ho držet a pokračovat v něm dále.

 

Někomu může pomoct, že si bude slovíčka zapisovat do sešitu. Někdo si chce sám na slovíčka vytvářet věty, což je nejúčinější. Někdo jiný bude číst knížky a slovíčka si vyhledávat ve slovníku. Ostatní budou sledovat filmy s titulkama. Nebo poslouchají anglické písničky. Někoho láká si slovíčka spojit (asociovat) do příběhů. Někdo se bude snažit si slovíčka prostě zapamatovat (memorovat). Možností je více.

 

Dělejte to, co funguje vám a co baví vás.

 

U anglických slovíček si ale musíme na něco dávat pozor.

 

Já nevím. I don't know.

 

Když si anglická slovíčka nezapamatujeme, tak nás to může odradit a my se přestaneme učit.

 

Cože?

 

Jo-jo. Ve většině našich škol se slovíčka neučí efektivním způsobem. Probíhá to asi takto: Žáci dostanou seznam 20-30 slovíček, který se mají do další hodiny naučit. Jak? To jim neřeknou. Prostě se to mají nějak naučit. Pak z toho píšou test a z toho dostanou známku. Příští týden dostanou další sadu slovíček a takto to pokračuje dál. A výsledek? Většinu slovíček žáci neumí.

 

Bylo by krásné, nasypat si do hlavy 30 slovíček denně a druhý den, i druhý měsíc je všechny umět. Jenže mi nejsme zatím geniové. 

 

Když slovíčka se studenty procvičuji, oni si jich zapamatují více.

 

Abychom měli větší slovní zásobu, musíme se slovíčkům věnovat. Tak je to skoro se vším. Pokud se tomu budeme věnovat, přinese nám to ovoce.

 

Já se snažím se svými studenty anglická slovíčka procvičovat ve větách, frázích, textech, rozhovorech, otázkách a konverzacích. Někdy nechám své studenty, aby mi význam slovíčka vysvětlili anglicky. Tím si zlepšují vyjadřování v angličtině a učí se popisovat věci.

 

výslovnost anglických slovíček

 

Oni poznají výslovnost anglických slovíček a pak si je procvičí. Když mají špatnou výslovnost, opravím je. Pak už se jejich paměť zlepšuje. Postupně přibíráme další slovíčka a stále opakujeme to, co už jsme si představili. Opakování v angličtině je velice důležité.

 

Slovíčka jsou to, z čeho se jazyk zkládá. Učme se je a věnujme se jim. 

 

Lépe tím zvládneme oba problémy. Porozumět, když na náš někdo anglicky mluví a být schopni mu odpovědět.

 

Celý článek

Umět anglicky nebo chodit na angličtinu?

 

 

 

Umět anglicky nebo chodit na angličtinu

 

Umět anglicky nebo chodit na angličtinu?

 

Rozdíl.

 

Umět anglicky - domluvit se anglicky

 

Chodit na angličtinu - být na hodině angličtiny

 

Je tady rozdíl?

 

Na angličtinu můžete chodit roky, přesto se nikdy anglicky naučit nemusíte. Jak to?

 

Potkali jste někdy někoho, kdo třeba 5 let chodil na kurzy angličtiny a přesto se bál mluvit anglicky?

 

Takže ten, kdo chodí na angličtinu se nenaučí anglicky?

 

Bohužel většinou NE.

 

Jak to? To mě přeci učitel angličtiny nedokáže naučit anglicky?

 

Záleží na tom, jak s vámi pracuje.

 

Jestli učitel většinu času používá učebnici, vysvětluje vám gramatiku a vy si jen zapisujete poznámky, pak si buďte jisti, že ....... se takto naučí anglicky jen génius.

 

Pasivní činnosti - sledování učitelovi prezentace z knížky, zapisování do sešitu - vás anglicky nenaučí.

 

Viděli jste malé děcko, jak si zapisuje matčina slova do sešitu? Žádné dítě se takhle česky nenaučilo. Ono ani neumělo psát. Nejdříve umělo mluvit a pak teprve ve škole psát.

 

Jak se tedy můžu naučit anglicky? Co bych měl dělat?

 

Měli byste se věnovat takovým aktivním činnostem, které vedou ke schopnosti umět anglicky:

 

- mluvení nahlas - anglicky

- poslech angličtiny

- aktivní procvičování reálných situací

 

Jak dlouho?

 

Dokud nebudete sami chtít mluvit. Pokud procvičujete správně, tak se budete chtít s lidmi bavit anglicky. Budete si chtít vyzkoušet vaše aktivní znalosti. Tak jako to dělá malé děcko.

 

Ale jak mám mluvit nahlas?

S kým mám mluvit?

Co mám poslouchat?

Jak mám aktivně procvičovat reálné situace?

 

Co takhle si to vyzkoušet? Máte 15 minut?

Zavolejte na tel. 777 189 128 a domluvte si zdarma individuální ukázku angličtiny.

Nebo napište na: richardludvik@richardludvik.cz a já se vám ozvu.

 

Nebo začněte s těmito CD nebo mp3.

 

Celý článek

Jak poznáme, že umíme anglicky?

Jak poznáme, že umíme anglicky?

 

 

Mnoho lidí si říká, “Já bych chtěl umět anglicky.”

 

No dobrá, ale co to tedy znamená a hlavně jak poznáme, že už anglicky umíme.

 

Málokdo si klade tuhle otázku:

 

Jak poznám, že už umím anglicky?

 

Dá se to nějak poznat nebo určit, abychom se o to nesnažili do konce života?

 

Protože se nám mohlo stát, že už anglicky umíme. Jen jsme si to neuvědomili. Nebo jsme těsně kousek od tohoto vysněného cíle a jen to potřebujeme trochu dotáhnout.

 

Víme sami, na co bychom se měli soustředit, abychom si mohli říct, “Já už umím anglicky.” ?

 

A teď nemám na mysli psané testy. Žádné teoretické doplňovací testy. Ty nám o naší schopnosti domluvit se anglicky moc reálného neřeknou. My potřebujeme mít vnitřní jistotu, že prostě anglicky umíme, a ať si říká, kdo chce co chce. Nějaký papír nám přeci nebude říkat, jak se cítíme. Papír shoří a co?

 

Jedno rozumné kriterium tady ale je.

 

A to je mluvit plynule a bez zadrhnutí. Nemyslím mluvit rychle jako rodilý mluvčí, protože o to nám většinou ani nejde. Jde nám o to, abychom se plynule domluvili s cizinci, je to tak?

 

Tedy, když budeme mluvit plynule, bez velkého přerušení, jako eeee…..ehm….I……am….. eeeee…. we…..

 

Aby to nebylo…. takto:

 

“…….Hello……… I…. eeeee…….have………eeeee…….problem…….in….my……ehmhmmm…..room.”

 

Ale třeba takto:

 

“Hello. I have a problem in my room.”

 

Nemusíme mluvit rychle nebo zbrkle. Klidně trochu pomalu, aby nám bylo dobře rozumět. Bez mezer, přestávek, pomlk a zadrhnutí. To je všechno.

 

A to se naučit dá.

 

Jak?

 

Tréninkem. Tak dlouho budeme trénovat mluvení, až si prostě budeme víc věřit a pak budeme umět říct, to co chceme říct.

 

Mnooooho věcí na trénování a procvičování mluvení najdete na těchto stránkách.

 

 

Celý článek

Praktická angličtina x gramatické poučky

praktická angličtina, cena

 

Praktická angličtina x gramatické poučky

 

 

Jak to vypadá, když se učíme mnoho gramatických pravidel?

 

Chceme anglicky říct větu,

 

Ta cena musí být špatná.

 

A my přemýšlíme:

 

Ta....

 

Jo to je určitý člen, ano, takže to nebude a nebo an, ale bude to the. Jasně.

 

The price..... 

 

 

No teď je to povinnost nebo moje rozhodnutí. Bude tam must nebo has to? Asi tam bude must.

 

The price must.... 

 

 

Po must se nedává to, jasně, takže tam bude jen be.

 

The price must be....

 

 

Nevím jestli neřeknu chybu, když řeknu bad. Nebo to bude wrong?

 

Asi teda.... 

 

The price must be wrong.

 

 

To je hodně pomalé. Pokud bychom přemýsleli takhle dlouho, anglicky mluvící člověk raději uteče.

 

Proto nám trvá dlouho, než se naučíme anglicky. Moc přemýšlíme o gramatice, místo toho, abychom se učili mluvit.

 

Když budeme procvičovat prakticky a nebudeme se zastavovat u moc gramatických pravidel, naučíme se jednoduše mluvit rychleji.

 

 

 

 

 

 

 

 

Více podobných dialogů najdeme zde.

 

 

 

Celý článek

Když jsem v zahraničí a vidím něco zajímavého...

angličtina, motivace

 

Nedávno jsem se bavil se svým studentem o angličtině. Jeho odpověď mě příjemně překvapila, protože se na studium podíval z jihého hlediska.

 

Tady je zhruba to, co řekl:

 

Proč studuju angličtinu?

 

  1. Pokud nebudu studovat a cvičit si pravidelně mozek, tak zakrním a zestárnu mnohem rychleji.
  2. Když jsem v zahraničí a vidím něco zajímavého, chci se na to umět zeptat. Nechci jen koukat s otevřenou pusou.


Tento student chodí už tři roky pravidelně jednou v týdnu na hodinu angličtiny. Začal jako věčný začátečník a teď je z něj mírně pokročilý. Někdy mu to nevyjde, ale jen někdy.

 

Má dobrou motivaci. Nechce být jako někteří jeho známí, které vidí kolem sebe. Ti si raději po práci pustí televizi a jsou rádi, že nějak přežili další den.

Když vás učení baví, nemáte jinou možnost, než se zlepšovat. Ve vytrvalosti je síla.

 

A co na našich hodinách procvičujeme?

 

Třeba tohle.

 

 

Celý článek

Angličtina nemusí být dřina

Angličtina nemusí být dřina

Většina lidí jezdí v létě na dovolenou. Hodně z nich cestuje do ciziny k moři. Přijedou na hotel a nějak se ubytují.

Jsou tedy na hotelu a najednou zjistí, že neví například v kolik je snídaně, oběd nebo večeře. Chtějí se to dozvědět a proto se rozhodnou vyrazit na recepci.

Po cestě ale začnou mít obavy, protože:

  • neví jak se na to anglicky zeptat
  • teoreticky sice znají hodně anglických slovíček, ale tyhle reálné situace neprocvičovali
  • takže mají strach, že něco řeknou špatně
  • neví jestli to bude gramaticky správně
  • na recepci si o nich pomyslí, že jsou hloupí

Tyhle obavy jim zabrání v tom, aby se šli na recepci zeptat. Raději tam pošlou někoho z rodiny, kdo už anglicky umí, aby to za ně zase vyřídil.

Přitom by stačilo říct třeba tuhle jednoduchou větu:

Hello. What time is breakfast?
Ahoj. V kolik je snídaně?

Hello - to je jednoduchý pozdrav
What time - doslova znamená jaký čas

Můžeme se podobně zeptat na oběd a večeři?
Tak určitě.

And what time is lunch?
A v kolik je oběd?

And what time is dinner?
A v kolik je večeře?

Takhle snadné to může být. Stačí nám jen 5 základních slovíček.

Víte, angličtina nemusí být dřina.

Jestli se chcete dozvědět, jak se rychleji naučit anglicky, jděte na:

www.richardludvik.cz

Celý článek

Obklopujme se lidmi, kteří mluví anglicky

Bavili jste se s někým o tom, že se chcete naučit anglicky?

Občas hledáme důvody, proč nepostupujeme tak rychle jak bychom si přáli. Myslíme si, že je chyba v nás. Určitě na tom máme hlavní podíl my.

Víte, jenže někdy nás ovlivňují lidi okolo nás. Jestli jsme se bavili třeba s kamarádkou nebo kolegou v práci o tom, že se chceme naučit anglicky..... co nám na to řekli?

Povzbudili nás nebo nám to rozmluvili?

Vezměme si to z jiného oboru a představme si mladou holku Zuzanu. Zuzana se chtěla stát modelkou. Šla do agentury a oni jí řekli že je malá nebo že nemá dlouhé nohy. Tak šla dělat něco jiného.

A za pár let za Zuzanou přijde kamarádka Olga a řekne jí, že se chce stát modelkou. Co jí Zuzana řekne?

"Olgo, nejsi vysoká a nemáš dost dlouhý nohy. Věř mi. Já jsem to taky zkoušela." Olga uvěří Zuzaně, ikdyž se Zuzana nikdy modelkou nestala.

Je tady jeden problém. Zuzana se nestala úspěšnou modelkou, ale radí své kamarádce, co potřebuje, aby se stala modelkou. A Olga jí poslouchá. Přesto, že Zuzana nemá žádné fotky v módních časopisech.

A podobné je to s angličtinou. Bavíme se o angličtině s lidmi, kteří anglicky neumí. Co nám řeknou?

  • není jednoduchý naučit se anglicky
  • nemůžeš si dovolit odjet do Anglie, aby ses naučil anglicky
  • já jsem to zkoušel několikrát a není to vůbec jednoduchý
  • tebe baví učit se nová slovíčka?
  • stejně nikdy nebudeš mluvit nebo rozumět rodilým angličanům

Proč se s těma lidma bavíme, když je angličtina vůbec nezajímá?

Raději bychom se měli zeptat někoho, kdo už anglicky umí a nebo se o to snaží a baví ho to.

Bylo by to lepší a měli bychom větší šanci na náš úspěch v angličtině.

Ten kdo anglicky umí, by nám řekl třeba:

  • žádný učený z nebe nespadl
  • když jsem se to dokázal naučit já, tak to můžeš dokázat taky
  • Řím taky nepostavili za jeden týden
  • Nauč se jedno slovíčko denně a za rok jich budeš umět o 300 víc
  • Dívej se na filmy s titulkama
  • Poslouchej jednoduché audio nahrávky
  • Kup si e-knihu a čti si při cestě do práce

Když budeme mluvit s lidmi, kteří se nikdy anglicky neučili nebo nenaučili, tak nám budou říkat, proč to nejde.

Ale pokud se obklopíme úspěšnými lidmi, kteří se učí anglicky nebo už se angličtinu naučili, máme velkou šanci, že se taky anglicky naučíme.

Image by chulmin park from Pixabay 

Celý článek

Co se děje při konverzaci?


Image by Никита Лазоренко from Pixabay 

Co se děje při konverzaci?

Můžete být někdy skutečně připraveni na konverzaci v angličtině? Asi nikdy. Vždycky vás něco může překvapit, na co jste nebyli připraveni.

Bavíte se s někým a on vás překvapí odpovědí nebo i otázkou, kterou jste nečekali. Může to být cokoliv.

Očekáváte alkohol a zjistíte, že žádný nemají. Chcete zaplatit a oni vám řeknou, že jedině kartou. Chcete pomoct a všichni se od vás otáčejí. Sedíte na místě a někdo vás z něj chce dostat. Nebo se chcete ubytovat na hotelu a oni nemají volný pokoj.

Může to být cokoliv. To je prostě život a proto je život někdy krásný. Překvapí nás, když to nečekáme. Přesto se na hodně situací můžeme připravit. Čím více znalostí budeme mít, tím snadněji se nám podaří novou situaci zvládnout.

Říká se: "Kdo je připraven, není zaskočen." 

Více jak 200 konverzačních situací v angličtině najdete na těchto kartičkách nebo audio nahrávkách.

 

Celý článek

Zima? Zahřejem se horkým čajem.

 

No jasně. Horký čaj, to je nápad. Horký čaj, ale není ideální nápoj pro všechny. Obzvláště ne pro sněhuláky.

 

Procvičíme si angličtinu zábavnou formou se sněhulákem. Až pojedete příště lyžovat, může se vám stát, že nějakého sněhuláka potkáte. Tak abyste věděli, před čím ho varovat. :-)

 

Trochu legrace v angličtině neuškodí.

 

Také se dozvíme, jak se říká lidem, co žijí ve Velké Británii.

 

 

česky

 

Brit

Brit je britská osoba.

Britové čtou Encyklopedii Britannica.

Britové žijí ve Velké Británii.

On je sedmdesát let starý Brit.

Tipuju, že Britové mluví anglicky.

 

anglicky

 

Briton [brytn]

Briton is British person.

Britons read Encyclopaedia Britannica.

Britons live in Great Britain.

He is seventy-year-old Briton.

I guess that Britons speak English.

 

 

rozhovor anglicky

 

A: It’s great weather for skiing, right?

  B: Yes, I have new skis this year.

 

A: Wow. You ski like a professional. I am little tired. Let’s have a break.

B. : No problem. You Britons drink a lot of tea, right?

 

A: Yes but we always drink tea at five P.M.

  B: Tea at five?

 

A: Yes. If you drink it in different time, it’s not good. Sometimes it can be really dangerous.

  B: You must be joking.

 

A: No. Tea at five is the best.

  B: I will drink tea. It doesn’t matter that it is

not five. I will drink it.

 

A: Don’t drink it. It can be dangerous for you.

  B: I want to drink hot te.......

 

A: No! Snowman! Where are you?

 

 

rozhovor česky

 

A: Dnes je skvělé počasí na lyžování, že?

  B: Ano. Mám letos nové lyže.

 

A: Ty brďo. Ty lyžuješ jako profesionál. Já jsem trochu unaven. Poďme si dát pauzu.

  B: Žádný problém. Vy Britové pijete hodně čaje, že?

 

A: Ano, ale my vždy pijeme čaj o páté odpoledne.

  B: Čaj o páté?

 

A: Ano. Ale jestli to pijete v jiný čas, není to dobré. Někdy to může být opravdu nebezpečné.

  B: Vy si musíte dělat legraci.

 

A: Ne. Čaj o páté je nejlepší.

  B: Já budu pít čaj. Na tom nezáleží, že teď

není pět. Já to budu pít.

 

A: Nepijte to. Může to být pro vás nebezpečné.

  B: Já chci pít horký ča......

 

A: Ne! Sněhuláku! Kde jsi?

 

 

Image by Pallervanten from Pixabay

 

Celý článek

Co to znamená UMĚT ANGLICKY?

umět anglicky

Co to znamená UMĚT ANGLICKY ?

  • Znamená to, znát všechna gramatická pravidla?
  • Znamená to teoreticky se seznámit se spoustou slovíček?
  • Znamená to umět doplnit odpovědi do zkušebního testu?

Ale jak dokážete pracovat s teoretickýma znalostma? Jak dokážete používat sloveso can, is, take, should, cry? Jak rychle ze sebe dokážete vystřelit tato slovesa, když je potřebujete?

Nebo když na vás někdo mluví. Jak rychle mu dokážete porozumět a stíhat všechno co říká?

Angličtina, jako každá jiná dovednost se skládá z teorie, ale také z praxe.

kuchař - umět anglicky

Třeba kuchař. Měl by trávit hodně času u plotny a vařit, že? Ale co když on nevaří. Jen jednou za měsíc uvaří čaj. Přesto si čte v kuchařkách a sleduje krásné obrázky jídel, které uvařil někdo jiný. Možná toho o vaření ví hodně, ale řekli byste, že umí vařit?

Nebo fotograf. Měl by být v terénu nebo v ateliéru a fotit, že? Ale co když nefotí. Jen jednou za týden se vyfotí v zrcadle. Přesto si čte ve fotografických knihách o typech fotoaparátů nebo o tom, jak se má modelka při focení otočit, aby fotka hezky vypadala. Možná toho o focení bude znát hodně, ale řekli byste, že umí fotit?

fotograf - umět anglicky

Co takový architekt? Měl by navrhnout budovy, které se pak postaví a jsou lidem k užitku. Ale on nic nenavrhuje. Jen jednou za rok někomu ukáže svůj velkolepý návrh na psí boudu. Přesto si čte o slavných architektech, studuje programy pro architekty a baví se s kamarády o nových budovách. Ale nikdy nic nepostavil. Možná toho o architektuře zná hodně, ale řekli byste, že umí "architektovat"?

Teorie a teoretické znalosti jsou krásná věc, ale až praxe nám ukáže, jestli jsme v teorii efektivní nebo jestli bychom neměli ve svém studiu něco změnit.

S kolika lidmi jste za poslední rok mluvili anglicky? Kolika videím v angličtině jste opravdu porozuměli? Kolik slovíček znáte tak, že si je kdykoliv rychle vybavíte?

Čtete hodně o angličtině nebo opravdu dokážete číst anglicky? Chcete mluvit o angličtině nebo chcete mluvit anglicky? Umíte o angličtině mluvit dlouho nebo dokážete dlouho mluvit anglicky?

Doufám, že vám toto praktické zamyšlení bylo ku prospěchu.

 

Image by 990609 from Pixabay 

Image by Joseph Mucira from Pixabay 

Image by squarephotogirl from Pixabay 

 

 

Celý článek

Mluvit nebo být zticha

Mluvit nebo být zticha...

mluvit anglicky nebo být zticha

Měli byste na hodině angličtiny mluvit anglicky anebo být zticha. Logicky!!! Bude někdo, kdo se učí angličtinu a je zticha, umět anglicky? Když bude sedět na hodině angličtiny a bude jen poslouchat učitele, bude najednou, zázrakem mluvit anglicky? Co myslíte? Děje se vám tohle?

Slyšel jsem od hodně lidí,

že nemají na jazyky buňky. Slyšel jsem od lidí, že už to párkrát zkoušeli. Chodili na kurzy angličtiny, ale po celá ta léta nebo po celé měsíce se to u nich nezlomilo a prostě se nenaučili anglicky. Třeba jeli do ciziny a nedomluvili se. To je ale divný, že?

Představte si někoho, kdo skoro vůbec anglicky nemluví a pak najednou začne z ničeho nic mluvit anglicky. Z ničeho nic. Zázrak? Možná, ale jen výjimečně. Zázraky se tak často nestávají.

Na druhou stranu, potkal jsem hodně lidí, kteří se snažili mluvit anglicky. Mluvili pomalu, slovíčko za slovíčkem, větu za větou. Pak se to u nich postupně zrychlovalo, až pak mluvili plynuleji a snadněji. Zlepšovali se a získávali víc jistoty. Myslím, že v tom není potřeba hledat nějaký trik. Prostě stačí si vyhrnout rukávy a začít mluvit.

Takhle jsem se anglicky naučil já

a většina lidí, co už anglicky mluví. A co máte říkat? Co máte mluvit? Mraky textů na procvičování najdete na www.richardludvik.cz. Stačí jen začít první větou. Pokud ale člověk bude raději zticha, mluvit s největší pravděpodobností nebude nikdy.

 

Celý článek

Začátečník v restauraci

Začátečník v restauraci

Začátečník v restauraci

Stalo se vám někdy, že jste si měli anglicky objednat v restauraci nebo rychlém občerstvení?

Nebo jste měli při jídle s někým anglicky jednoduše konverzovat?

Co takhle si tyto a další situace procvičit v 50 jednoduchých rozhovorech pro věčné začátečníky a pro mírně pokročilé.

Pokud si poslechnete a procvičíte tyto rozhovory a věty se slovíčky, měli byste lépe zvládnout komunikovat anglicky v restauraci, rychlém občerstvení, na letišti, v kině nebo v cestovní kanceláři.

mp3 audio Začátečník v restauraci je již 4. pokračování podobných rozhovorů.

Projdete si, jak si objednat rybu, kolik dát spropitné a jak se bavit při jídle. Poznáte co dělat, když vám zruší let, jak si vybrat správný hotel v cestovní kanceláři nebo jak sbalit modelku.

Mnoho zábavných situací na vás čeká při vaší cestě do práce nebo kdykoliv, kdy můžete poslouchat a procvičovat.

Začněte ještě dnes!

délka: 6 hodin 29 minut

Poslechněte si ukázku.

 

Celý článek

Angličtina pro tebe 1. Začátečníci video kurz

Angličtina pro tebe 1. Začátečníci video kurz

UČTE SE TŘEBA NA MOBILU, hned teď.

Zde je odkaz na mojí Richard's School, kde si můžete zdarma přehrát první tři lekce online kurzu. Stačí vám jen internetové připojení.

(Zadáte vaše jméno (First Name), příjmení (Last Name), Email a Heslo (Password), které si zvolíte. A už se můžete učit zdarma. Tedy alespoň první tři lekce a vyzkoušet si, jak se vám videokurz líbí.

Pokud se vám lekce budou líbit, můžete si videokurz zakoupit ihned kartou nebo přes Paypal. Nemusíte na nic čekat.

Tento online video kurz má 25 kapitol.

Celý článek

Snowboarding nebo snowbutting?

Image by Rolf van de Wal from Pixabay

Existuje sport nebo záliba které se říká "snowboarding." Určitě jste to už někde vyděli, sami si to zkusili nebo dokonce na tom jezdíte. Nejde to slovo ani moc dobře přeložit do češtiny. Pokud to slovo rozložíme, "snow" je sníh a "board" je prkno. Že by tedy sněhové prkno? Možná. A co činnost, kterou na tomhle děláte? Jezdíte na sněhovém prkně? To zní divně.

Když jsem se učil jezdil na snowboardu v Coloradu, ve středisku Keystone, které je ideální pro ty, co jezdí na snowboardu, řešili jsme v autě s kamarády, tenhle překlad do češtiny. Někdo dokonce navrhl jednoslovní název, "sněhoprkýnkování," neboli "sněhoprkýnkovat," by znamenano jezdit na snowboardu. Ohavný překlad, že?

Moje zkušenosti na snowboardu a hlavně první den, byli bolestné. Ani se tomu nedalo říkat ježdění na snowboardu, protože jsem byl většinu času buď na zadku nebo na kolenou.

A právě z těchto pokusů mě napadl výraz, "sněhozadkování." Stoupnete si na snowboard a švihnete s sebou na zadek. Pokud jste na kopci, můžete jet kus po zadku.

Víte, jak se řekne anglicky "zadek"? Nemyslím "prde..," protože to je trošku vulgární. Ale tak, jak se česky řekne "zadek," jak je to anglicky?

Je to "butt." Jako anglické slovíčko "ale," ale s dvěma "t." A tak vznikl výraz "snowbutting," "sněhozadkování."

Na lanovce jsem se bavil s nějakým borcem a ten mě pozvbudil, abych vydržel. Že prej to po pěti dnech bude lepší. Měl pravdu.

Tenhle "zadek" si můžete procvičit v anglických větách a také v anglickém rozhovoru, který jsem pro Vás připravil.

Nakonec jsem se po 15 dnech na snowboardu naučil a užil jsem si to. Bylo to parádní a vyzkoušel jsem si i malé skoky. Bohužel, tu fotku na snowboardu ve výskoku jsem už někam "zašantročil," ale mohlo to vypadat asi nějak takhle.

Image by Intelligent Netware from Pixabay

butt [bat]

Butt usually has two parts.

Fat people have big butt.

I don’t want to fall on my butt.

Don’t look at her butt.

I am sitting on my butt.

 

zadek

Zadek má obvykle dvě části.

Tlustí lidé mají velký zadek.

Já nechci spadnout na můj zadek.

Nedívej se na její zadek.

Já sedím na svém zadku. (teď)

 

 

ROZHOVOR ANGLICKY

 

A: It’s nice weather for snowboarding, right?

  B: Weather is fine but snowboarding is horrible.

 

A: Why? What’s wrong?

  B: It’s my first day on snowboard.

 

A: Do you fall a lot?

  B: I fall at the top of the hill and then I go down

        on my butt.

 

A: I understand. It’s normal. I remember my 1st day.

  B: Snowboarding very hard. For me it is not

        snowboarding but snowbutting.

 

A: I know that. Continue and it will be better.

  B: I don’t know. Can I learn it?

 

A: Of course. Your fifth day will be fine and you

      will enjoy it.

  B: Every beginning is hard.

 

A: Exactly.

  B: Thank you. See you later.

 

 

ROZHOVOR ČESKY

 

A: Je pěkné počasí na snowbording, že?

  B: Počasí je fajn, ale snowbording je hroznej.

 

A: Proč? Co je špatně?

  B: To je můj první den na snowboardu.

 

A: Padáte hodně?

  B: Padám na vrcholu kopce a pak jedu dolů po

        mém zadku.

 

A: Rozumím. To je normální. Pamatuju si můj 1. den.

  B: Snowboarding je velmi těžký. Pro mě to není

        snowboarding, ale “sněhozadkování.”

 

A: To já znám. Pokračujte a bude to lepší.

  B: Já nevím. Můžu se to naučit?

 

A: Samozřejmě. Váš pátý den bude fajn a vy

      si to užijete.

  B: Každý začátek je těžký.

 

A: Přesně.

  B: Děkuji. Uvidíme se později.

 

 

Více podobných rozhovorů na procvičení najdete...

www.richardludvik.cz/products/zacatecnik-ve-meste-karticky/

 

 

Celý článek

Trochu odlehčení z toho učení

Jestli si myslíte, že děláte v angličtině chyby jen vy, pak mi věřte, že nejste sami.

Pojďme se podívat na angličtinu trochu z druhé strany.

Občas je dobré se zasmát a pokud se vám podaří zasmát se sami sobě, pak jste na tom dobře.

Uvádím vám pár chybiček, kteří mi studenti na hodinách řekli.

Většinou to přeloží správně, ale sem tam se něco pokazí.

Chtěl jsem po nich, aby mi přeložili věty z angličtiny do češtiny a tohle z nich vylezlo:

Karen eats all fruit.
Karen je staré ovoce.
 
We can go to a coffee bar.
Můžeme jít do Mc Cafe.
 
Would you like quiet room?
Chtěl byste kvalitní rum?
 
 
 
 
(Děkuji, čemu jsem rozuměla, tomu jsem se zasmála, ale asi bych sama podobné chyby udělala.:-D. Z. Benešová)
 
Celý článek

3 typy komunikací

Tento tip je pro věčné začátečníky a pomůže vám lépe porozumět tomu, co vám cizinci anglicky říkají. Nakonci si to budete také moct procvičit.
 

 

Nejen v konverzační angličtině se můžete setkat se třemi základními druhy komunikací. Může jít o vyprávěnírozkaz nebo otázku. Je dobré znát, v jakých situacích uslyšíte tyto druhy komunikací.
 
Za prvé může jít o vyprávění.
 
Spolupasažér v letadle vám řekne.
 
“I have a daughter.”
“Mám dceru.”
 
Vytáhne mobil a ukáže vám fotku. Řekne,

 
Her name is Nicole.”
“Jmenuje se Nicol.”
 
Tímto vám v podstatě něco vypráví. Vyprávění obvykle začíná nějakým zájmenem, třeba “I” “You” nebo “Her.” Také může začínat jménem nebo věcí, jako třeba:
 
(Vyplňte formulář dole a přečtěte si celý článek.)

 

Celý článek

Konverzační business otázky a odpovědi

Konverzační business otázky a odpovědi

 

Chtěli byste lépe uspět při pracovním pohovoru? Nebo se lépe domluvit na pracovních poradách?

 

Toto jsou dvě anglicko-česká CD-čka pro pokročilé, kde najdete přes 600 různých otázek a odpovědí z business prostředí.

Více najdete zde:

 

 



 

Celý článek